Technologický pokrok dokázal, že k tomu, aby řidič dokázal nastartovat a odjet s vozidlem, stačí, aby měl pouze klíč v kapse, resp. v interiéru vozidla a stiskl tlačítko nastartování. Elektronika se o vše postará – automobil nastartuje a posádka může vyrazit. Totéž platí i o samotném odemykání a zamykání automobilu – v některých modelech je třeba stisknout tlačítko na klice předních dveří a pokud se klíč nachází v blízkosti vozidla, auto se odemkne. Některé automobilky nabízejí ve svých modelech i bezklíčové odemykání dveří. To znamená, že stačí, když osoba uchopí kliku od dveří a auto se odemkne. Do vnitřní části kliky je implementované čidlo, které funguje na tepelném principu, podobně jako displej smartphonu. V tomto případě se ale hůře ověřuje, zda jste auto skutečně zamkli. Jakmile kliku potáhnete, auto se automaticky odemkne (pokud máte klíč při sobě). Díky těmto funkcím je velmi jednoduché se dostat do vozidla. Bohužel, to platí nejen pro majitele a řidiče vozidel, ale i pro zloděje.

Velký pokrok zaznamenalo i samotné rádio. Už to není jen rádio, ale celý infotainment systém, který je v podstatě smartphonem nebo tabletem v automobilu. Lze prostřednictvím něj telefonovat, číst SMS zprávy, navigovat do destinace, poslouchat hudbu ze SMART zařízení, dívat se na informace o aktuálním výkonu, konfigurovat jízdní režimy a mnoho dalšího. Kromě toho je stále populárnější nahrazovat klasické ručičkové budíky těmi digitálními. V závislosti na typu automobilky je možné mít na přístrojovém panelu tytéž informace a ukazatele, v téže grafice, jako jsou na displeji infotainmentu.

Progres demonstruje i SMART klíč automobilky BMW, ve kterém je integrován displej s baterií, který je propojen s automobilem. Díky tomu vidí řidič stav vozidla – teplotu motoru, dojezd a zejména to, zda je automobil uzamčen. Toto je však jedna jediná výjimka. Ostatní výrobci v podstatě takové funkce neposkytují a pokud ano, tak přes mobilní aplikaci a převážně pro elektromobily. A to stále není všechno. Zejména za “velkou louží” je oblíbená funkce dálkového startu, která dokáže i s funkcí nezávislého topení předem upravit teplotu v interiéru vozidla, ještě před zahájením cesty.

Bohužel ani při takovém technologickém pokroku nezareagovali automobilky dostatečně v rámci zabezpečení aut. Automobilky stále nabízejí standardní autoalarmy se senzorem proti zvednutí, ale to je asi tak všechno. Žádná dodatečná podpora. Ani pro auta s bezklíčovým odemykáním a startováním. Z tohoto důvodu se určitě vyplatí auto zajistit autoalarmem třetí strany, na který zloději nemusí být připraveni. Někteří výrobci nabízejí všechny výše vyjmenované možnosti v jednom balíčku – autoalarm, dálkový start a nezávislé vytápění a to ani nemusíte vlastnit automobil v hodnotě několika milionů.

 

 

 

SHARE